O tym jak i kiedy powstają nowe kolekcje, jak ważny jest odpowiedzialny proces ich tworzenia oraz wspieraniu polskich biznesów i świetnym kontakcie z konkurencją rozmawiamy z założycielką polskiej marki Minikid – Aleksandrą Szachtą.
kiddostyle.pl: Zacznijmy od samego początku! Jak to wszystko się zaczęło? Skąd pomysł na markę?
Aleksandra Szachta: Nasza przygoda z branżą odzieżową i stworzeniem brandu Minikid zaczęła się dosyć standardowo 🙂 Urodziłam Jana i wymarzyłam sobie, że po urlopie macierzyńskim zacznę prowadzić swój biznes… będę miała wówczas więcej czasu dla siebie i rodziny. Ha ha – rzeczywistość zweryfikowała moje wyobrażenia. Początkowo plan był zupełnie inny. Chciałam stworzyć markę produkującą surferskie akcesoria plażowe. Na mojej drodze prywatnej pojawiła się młoda, zdolna dziewczyna – Marta. Ona kreatywna, a ja raczej twardo stąpająca po ziemi. Stwierdziłyśmy, że połączymy siły i razem założymy brand MINIKID. Marta do dziś jest częścią naszego zespołu i projektuje przepiękne kolekcje dla MINIKID.
kiddostyle.pl: Gdy myślę o Minikid, moje pierwsze skojarzenie to minimalistyczny streetwear, czy możecie powiedzieć coś więcej o waszych produktach i filozofii marki?
A.S.: W Minikid znajdziecie wszystko to co jest naszą zajawką i co chcemy dzielić z najmłodszymi: streetwear, skate i surf. Nie narzucamy sobie sztywnych ram odnośnie stylu. Chcemy tworzyć rzeczy do noszenia na co dzień. Nie tylko na specjalne okazje. Dzieci potrzebują wolności i ubrań, które pozwolą im ją realizować. Od samego początku wybieramy lokalnych, polskich dostawców. Oprócz stylu i wygody bardzo ważny dla nas był dla nas społeczny wymiar tego co robimy. Chcemy wiedzieć w jakich warunkach powstają nasze produkty i że „Made in Poland” jest powodem do dumy!.
kiddostyle.pl: Wasza marka skierowana jest do najmłodszych, ale czy myśleliście może o tym, aby tak jak niektóre marki, wprowadzać modele dla dorosłych lub zestawy rodzinne, czy jednak skupiacie się wyłącznie na modzie dziecięcej?
A.S.: Mieliśmy nawet jedno podejście do projektów męskich. Chcieliśmy stworzyć linię MEN, pojawiły się na rynku 2 projekty bluz, które spotkały się z bardzo fajnym odbiorem. Na ten moment nie robimy kolejnego podejścia, mimo iż klienci często o to pytają 🙂 Nasze projekty rzeczywiście bardzo trafiają w gusta rodziców, więc kto wie co przyniesie przyszłość:)
kiddostyle.pl: Jesteście już po premierze kolekcji SS20, jak odebrana została przez klientów?
A.S.: Wystartowaliśmy 10 marca. Kolekcja spotkała się z super odbiorem. Otrzymujemy informacje od klientów, że produkty na żywo są jeszcze lepsze niż na zdjęciach. To cieszy i dzięki temu wiemy, ze to co robimy ma sens :). Niestety radość ze startu nie trwała długo, ponieważ sytuacja z koronawirusem jest jaka jest. Zachęcamy wszystkich: jeżeli macie taką możliwość zostańcie w domu. Pokażmy solidarność i pokonajmy wirusa, tak aby wiosna była piękna. Nasz sklep Internetowy i nasi partnerzy starają się działać normalnie przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa. To ważne, ponieważ dla wielu małych firm najbliższe tygodnie będą szalenie trudne. Dlatego jako świadomi konsumenci: wspierajmy lokalny biznes!
kiddostyle.pl: Ile trwa proces stworzenia kolekcji od początku do końca? Czy kolekcja AW20/21 już się szykuje, a może już jest gotowa?
A.S.: Proces tworzenia kolekcji to kilka miesięcy ciężkiej pracy. Wszystko zaczyna się w głowie i komputerze Marty. Następnie razem wybieramy formy, projekty, kolory, dzianiny i tkaniny. Następnym etapem jest opracowanie nowych form (chyba najdłuższy dla nas proces) oraz nowych kolorów opierania, które tak bardzo wyróżniło Minikid spośród innych brandów na polskim rynku. Odszywamy sample, wprowadzamy poprawki… no i wisienka na torcie czyli przygotowanie kampanii i sesji zdjęciowej. Kolekcja AW20/21 jest już gotowa od grudnia 2019:) Teraz pracujemy już intensywnie nad kolekcją SS21.
kiddostyle.pl: Oprócz tego, że jesteście przedsiębiorcami, to przede wszystkim jesteście rodzicami. Jak radzicie sobie z udziałem w wielu zagranicznych targach branżowych? Czy synek towarzyszy wam w podróżach?
A.S.: Od 2 lat promujemy naszą markę na zagranicznych targach mody dziecięcej. Z naszymi kolekcjami odwiedziliśmy Nowy Jork, Tokyo, Los Angeles, Moskwę, Florencję i kilkukrotnie Paryż. Rok temu dołączył do mnie Maciej czyli mój mąż i razem prowadzimy biznes. Podróżujemy razem, często zabieramy Janka ze sobą, jednak są wyjazdy służbowe podczas których Jan spędza czas z dziadkami.
kiddostyle.pl: Domyślamy się, ze Wasz synek to najwierniejszy fan Minikid! 😉 Ale czy wspieracie też inne polskie brandy? Jakie najchętniej wybieracie?
A.S.: Oj zdecydowanie! Jan to 100% MINIKID i nasza największa inspiracja. Staramy się nie kupować w sieciówkach, ponieważ tak samo jak styl interesuje nas jak i w jakich warunkach powstają ubrania. W Jana garderobie znajdziemy rzeczy FLUFF, KUKUKID, BOOSO, DEAR SOPHIE. Jako, że mamy świetny kontakt z naszą konkurencją staramy się wspierać polskich producentów mody dziecięcej.
kiddostyle.pl: Jak oceniacie polski rynek mody dziecięcej? Jakie zmiany zaobserwowaliście na przestrzeni lat?
A.S.: Polski rynek mody dziecięcej jest bardzo dynamiczny. Nowych brandów przybywa z miesiąca na miesiąc. Konkurencja jest bardzo duża, jednak uważam, że miejsce znajdzie się dla każdego kto ma własny styl i pomysł na biznes. Cieszą również sukcesy branży na rynkach zagranicznych.
kiddostyle.pl: Ostatnio dużo złego mówi się o przemyśle modowym. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę nie tylko na to, z jakich materiałów wykonane są ubrania, ale również kto i w jakich warunkach je dla nich wykonał. Opowiedzcie proszę jak u Was wygląda ten proces.
A.S.: Społeczny wymiar naszego biznesu jest dla nas szalenie ważny. Nasze produkty powstają w 100% w Polsce i jest to dla nas powód do dumy. Wspieramy lokalną społeczność, wiemy kto i w jakich warunkach ma styczność z naszymi ubraniami. Płacimy w Polsce podatki 😊 Robimy wszystko, aby nasze produkty zaskakiwały jakością i aby mogły służyć nie tylko jednemu dziecku, ale z powodzeniem mogły zostać przekazane/odsprzedane kolejnym dzieciom. Regularnie wspieramy również wybrane organizacje charytatywne.
kiddostyle.pl: Najnowsza kolekcja to jak zwykle już strzał w 10! Czy możecie nam zdradzić Wasze plany na przyszłość? Czym nas zaskoczycie?
A.S.: Zaskakiwać nie przestaniemy😊! Nie idziemy na łatwiznę, dlatego w każdej kolejnej kolekcji oczekujcie nowych form, materiałów i detali. Do naszych klasycznych szarości i czerni będziemy dokładać kolory. Czym Was zaskoczymy? Minikid do tej pory to moda, której odbiorcami są w 80% chłopaki…. Od kolekcji SS21 skupimy się również na modelach stricte dziewczyńskich 🙂
Dziękuję za rozmowę!